Jun 4, 2010

siapa makan budu ?

balik rumah tadi
bukak je tudung saji
aku nampak ikan goreng, ikan sambal, sayur dan BUDU
oh yes, budu
so far, ramai orang yg tak percaya bila tahu yg aku makan budu
and the fact yg dekat rumah aku sentiasa ada stok budu
budu, bersama tempoyak dan cili padi
makan dengan ikan singgang fuhhh..
siapa yg tahu rasanya je dapat bayangkan xD
"eh kenapa kau makan budu?"
"okay ke rasa dia?"
"bukan berbau ke?"
"ish kau ni pelik2 lah"
"sejak bila kau belajar makan budu ni?"
haa ni lah budu dr favorite aku, cap ketereh :D
okay orang2 ni cakap macamni sebab mereka x pernah makan
and sebab aku membesar sepenuhnya di selangor, lembah klang
bukan di negeri pantai timur
dan pasal bila belajar, sebenarnya aku tak pernah belajar makan budu
dari kecil aku dah jamah budu, dalam seminggu paling kurang sekali
sebab hakikatnya aku ada darah kelantan dari belah ibu
atuk nenek aku orang kelantan asli dari kb
yg berhijrah ke kl 50 tahun dulu (lebih kuranglah)
haii sebenarnya segan lah nak mengaku
bukan sebab apa tp aku pernah jejak kelantan sekali je seumur hidup
tu pun dah lama sangat dah haha
jadi dekat sini ada satu benda yg aku bangga
walaupun aku x kenal mana2 saudara pun kt kelantan
and pergi kelantan pun utk bercuti je
adalah budaya kelantan yg aku tahu
makanan kelantan semua favorite aku
and dah start belajar dari ibu mcm mana nak masak ;)
dan, aku boleh kecek kelantan agak bagus jugak
sampai ustaz dekat intec ni ingat aku kelantanese
percaya x ? hehe
pointnya di sini
semua tu adalah warisan
dan anak2 muda!
cepat hargai warisan bangsa kita xkira apa pun asal anda :)
ps : okay ini diplagiarized dari sebuah website. so, trylah budu. hebat kot haha

Kemudian menurut satu kajian yang dilakukan di luar negara, budu sangat bagus untuk di makan kerana ia :

  • Kajian pemakanan Jepun, Amerika Syarikat, Australia, New Zealand dan Jerman mendapati budu memiliki gluthaione iaitu bahan antioksidan yang mampu memerangi pelbagai penyakit termasuk kanser.
  • Pengkaji Universiti Carolina, AS mengatakan unsur genestin dan phytoestrogen dalam budu boleh melambatkan penuaan dan mencegah barah payu dara.
  • Satu uji kaji rambang mendapati pengambilan budu sebayak 150 gram sehari selama dua minggu dapat menurunkan kadar kolesterol ke tahap luar jangkaan.
  • Budu berpotensi mencegah cirit birit dan penurunan kolesterol darah, begitu juga penyakit jantung dan hipertensi.
  • Didakwa budu juga boleh menjadikan seseorang lebih pintar kerana ia merangsang sel otak. Ia juga membantukkan pertumbuhan bakteria yang menyebabkan kembung perut.

9 comments:

hafiz fikri said...

sumpah tak pernah makan budu.jilat sikit pun tak pernah.budu rasa apa?ada rasa macam berudu tak? :D

Farisha said...

haha tyka same laa:D tapi farisha lagi la jejak sekali kat kelantan pn tak pernah. nenek & atuk belah ayah dah lama sgt hijrah n.9 so sekarang masak lomak cili api je laaaa :D hehe:P

nadyadnan said...

sy mkn budu ;)

Atikah Adnan said...

fik : ohh xla rasa berudu ! it made up of ikanlah. masin2 je actually.
farisha : yeah, i still remember that hehe
angah : yes, we are ;D

miya said...

so do i. ok nnt come to kelantan. ill take you around.

(lor, mcm mira ni kelantanese la plak. haha)

Atikah Adnan said...

mira : ohh mira asal mana ea ?

Firdaus said...

wow..now that's a long one. nice :)
nnt jgn lpe let me try taw..pnh rs skali je, 2 pn ckit, mcm x rasa..i think u r the most suitable person who can make me try this thing..nnt ajar taw :D

huda said...

saye mkn budu :))

Atikah Adnan said...

firdaus : one day, insyaAllah :)
huda : u r an expert in home kot ! haha