Feb 28, 2011

Remaja dan Al-Fatihah

Tadi aku tertarik bila ada kawan di Facebook post link ini:
Pelajar sekolah, IPT tak faham makna al-Fatihah
Tapi bila aku click tak dapat bukak, kenapa entah
But then, bukak twitter, Wardina pun tweet benda sama
So I was like, okayy kena cari!
Menurut artikel tu, kajian menunjukkan lebih 80% daripada pelajar sekolah dan IPT tak faham maksud surah al-fatihah. beb, 80 tau, bukan 50. angka tu sangat besar.

Sebenarnya aku sikit pun tak terkejut dengan benda ni
Dulu waktu aku sekolah menengah and berborak dengan ayah
Dia pernah utarakan persoalan ni dan kami berbincang panjang
Bukan setakat pelajar sebenarnya, orang dewasa pun lebih kurang je
Kenapa jadi begini sedangkan sehari kita baca 17 kali baca, itu minimum!
Nak kata tak belajar Pendidikan Islam belajar, berpuluh ribu dapat A dalam PMR SPM
Aku sedih, di mana silapnya?

Dalam artikel tu, Datuk Dr. Ishak Haron cadangkan supaya kurikulum Pendidikan Islam lebih menekankan aspek pemahaman dalam solat
Betul, benda tu betul, aku tak nafikan langsung
Sebabnya waktu sekolah dulu, subjek hafazan contohnya
Cuma tekankan hafal, hafal, ni masuk dalam gred ni
Tak pernah pun disuruh faham, kalau ada pun, waktu kuliah atau ceramah adalah
Nak buat dalam kelas susah, kena kejar silibus yang banyak sangat nak kena cover

Tapi hakikatnya bagi aku, lebih dari kurikulum sekolah semata-mata
Berbalik kepada perkara asal, hari hari kita solat baca al-Fatihah
Takkan tak pernah terdetik nak fahami apa yang kita minta setiap hari dari Allah?
Perlukah ustazah ustaz beritahu, bukak tafsir, hafal dan fahami maksud?
Sedangkan lagu mat salleh pun kita sanggup fahami, kenapa al-Fatihah pun liat? Sigh
Untuk aku, kita kena sama-sama reflect balik diri kita, hati kita
Saling ingat mengingati antara satu sama lain
Jangan sekadar bergantung dekat sekolah, kena pandai gunakan peluang
Kita bukan hidup zaman purba, ilmu dah semakin mudah untuk dicari
Kalau ikhlas pasti akan jumpa jalan, insyaAllah

Akhir kata, Majulah Kurikulum Pendidikan Islam untuk Remaja Malaysia :D

3 comments:

miya said...

nice one tyka. :)

reflct diri , muhasabah diri :)

young muslimah said...

yup..stuju sgt tika..bkn stkt al-fatihah je..surah2 lain..bacaan solat lain2..masyaAllah..ruginya klu xmmhmi skrng..pntingny bljr bhs arb,bhs al-Quran..;)

Atikah Adnan said...

miya: yes, insyaAllah :)
y.m: first time kan kau komen hehe. betul, sama2 kita usaha.